Tips: 5 bra poddar om digital marknadsföring och SEO

Vill du få fler besökare till hemsidan eller bloggen? Skaffa fler följare på sociala medier och få fler konverteringar på nätet? Sökmotoroptimering, förkortat SEO, är en viktig pusselbit för att uppnå just dessa mål. Men vad betyder egentligen begreppet?

Vad är SEO?

SEO handlar om att skapa bra innehåll genom till exempel content marketing, sökordsanalyser för att hitta rätt sökord för din målgrupp, och mycket mer. Till exempel kan du med hjälp av en företagsblogg förbättra hemsidans SEO. Men det är inte bara innehållet på själva hemsidan som påverkar hur bra optimerad sajten är. Det handlar dessutom om länkar, både till och från din hemsida.

Google bedömer nämligen olika hemsidor baserat på hur hög kvalitet de håller. En hemsida med hög kvalitet, till exempel med välskrivna texter, bra användning av sökord och snabb laddningstid, kommer att ranka högt i sökresultaten. Om en sådan hemsida länkar till just din sajt så kan det påverka din SEO positivt! Ämnet sökmotoroptimering är med andra ord både brett och komplicerat, men lyckligtvis finns det bra poddar som förklarar hur du gör för att synas bättre på nätet!

Tips på SEO-poddar och digital marknadsföring-poddar

Här tipsar SEO-byrån I Am Content om poddar rörande SEO och digital marknadsföring. På så sätt kan du hålla dig uppdaterad om det senaste som rör sökmotoroptimering och få intressanta insikter. Varför inte passa på att lyssna medan du städar, lagar mat, sitter på bussen eller promenerar?

Sökpodden

När vi är inne på temat sökmotoroptimering måste vi nämna Sökpodden. Det är en podd som specialiserar sig på just SEO, SEM, Google och Facebook. Ett nytt avsnitt kommer ut varje månad, där teman som framtidens SEO, Facebook Ads och Googleuppdateringar diskuteras.

Digitalpodden

Det är tidningen Dagens Industri som står bakom Digitalpodden. Den här podden handlar om nyheter och trender inom näringslivet, framförallt inom digitala affärsidéer och techbolag. Digitalpodden har bland annat släppt avsnitt som handlar om en genomgång av Sveriges techmiljardärer, trenderna som vi kan förvänta oss 2022, e-handelns utveckling, och hur mycket pengar som influencers tjänar, till exempel Bianca Ingrosso. Digitalpodden släpper ett nytt avsnitt varannan vecka.

Social by default

Social by default podcast om sociala medier drivs av Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh, två experter inom just digital marknadsföring på sociala medier. Podden är på svenska trots dess engelska titel och handlar bland annat om hur LinkedIn och Facebook fungerar, hur företag bäst marknadsför sig på sociala medier, och hur svenskarna faktiskt använder sociala medier. Podd-duon har till exempel sammanfattat den detaljerade rapporten Svenskarna och Internet som ges ut varje år, för att kolla på hur svenskarna använder olika plattformar på webben. Podden släpper ungefär ett avsnitt per månad.

Marketing School

Den här marknadsföringspodden är för dig som inte har något emot att lyssna på engelska. Neil Patel och Eric Siu heter killarna bakom mikrofonerna. Duon ger dig några minuters ny lyssning varje dag och fokuserar alltså på korta avsnitt med praktiska tips om digital marknadsföring. Podden passar för dig som driver en hemsida och vill ha mer trafik till den. I podden får du lära dig om hur du kan förbättra dina kunskaper om SEO, sociala medier och e-postmarknadsföring, samt andra smarta strategier på nätet. Neil och Eric snackar bland annat om att nätverka, hur man bygger upp sin Youtube-kanal och om SEO-trender.

Edge of the Web

Vi avslutar med att tipsa om en till engelskspråkig podd, Edge of the Web. Varje avsnitt är en timme långt och släpps en gång i veckan. Här diskuterar Erin Sparks de senaste trenderna och nyheterna inom digital marknadsföring, och intervjuar experter inom området. Podden slår bland annat hål på myter inom SEO, ger tips på verktyg inom sökmotoroptimering och håller lyssnarna uppdaterade om ändringar som påverkar sökresultaten på Google.

Sammanfattning: Lyssna och lär – men glöm inte detta

Det finns en rad olika podcasts att välja mellan när du vill lära dig mer om digital marknadsföring och SEO. Lyssna lagom mycket för att inte risker att tröttna eller bli överväldigad av all information! Anteckna i mobilen om du reagerar på något särskilt som tas upp i avsnittet du lyssnar på. Då behöver du inte tänka på att hålla allting som du hör i huvudet. Glöm alltså inte att njuta av lyssningsupplevelsen och varva med olika poddar för att få input från olika källor!

När det gäller sökmotoroptimering och digital marknadsföring finns det bra hjälp att få från byråer och konsulter. Många entreprenörer och företagsägare väljer att kombinera eget arbete med att anlita en SEO-expert som kan gå igenom hemsidan, göra analyser och förbättra innehållet löpande. SEO är ett avancerat ämne som dessutom ständigt förändras eftersom Google gör uppdateringar av sina algoritmer. Och som vi alla vet är internet en närmast oändlig källa till information och nätverkande – det gäller ”bara” att nå ut till din målgrupp! Utmaningen i detta är också det som gör digital marknadsföring så spännande.